Vab och vilodag

Idag fick bli en riktig vilodag, har hostat mug ifenom två nätter i rad så kändes detbäst att ge kroppen en extra vilodag.

Det kommer nog att behövas sett till resten av veckans schema. Mycket att göra på jobbet, tuff träningsvecka, och några roliga privata aktiviteter.

Nu sova och ladda för en kall jobbpendling imorgon, ska inte glömma ansiktsmasken imorgon. Gjorde det misstaget i måndags. Min buff var stelfrusen efter halva sträcken, och då var det bara att packa ner den iryggan.

Is mot hals/ansikte gör mer skada än nytta.

Vädret kunde ha varit värre.

Motvind utan dess like var det som väntade på min hemfärd från jobbet igår. Flera på jobbet tyckte synd om mig som skulle cykla hem.

Bestämde mig tidigt för att ta det lugnt på vägen hem, och se till att hålla mig på vägen. Vilket inte alltid är så lätt om man kör så hårt man kan.

I den hemska vinden som var så lät jag benen bestämma tempot. Tror snittet blev 16 km/h.  Men det kunde ha varit mycket värre.  För även om den hårda vinden var kall så lyste solen på mig hela vägen hem, och jag tar hellre motvind och sol, än mörker och underkylt regn alla dagar.

På väg hem. Dags att ta bort tejpen på hjälmen.

På väg hem. Dags att ta bort tejpen på hjälmen.

Varför är pendling tyngre än ett vanligt pass.

Varför känns det som att jag blir tröttare av pendling än ett vanligt trainerpass.

Detta är en fråga som jag har ställt mig ett tag nu.

Min pendling är drygt 3,6mil ToR, och har under vintertid tagit drygt två timmar. Om jag kör ett två timmars pass på trainern så blir jag inte lika trött som jag blir av riktig cykling utomhus.

Är det kylan under vintern som gör mig tröttare, då bör problemet försvinna nu under våren? För jag vet att kyla göra att cyklingen blir tyngre(http://bit.ly/1ghgg8D), men tyngre för kroppen är inte lika som att det man blir trött i huvudet.

Kan det vara så att kroppen har svårare att återhämta sig när man kör flera pass under samma dag. Pass nummer två sker under den tid som kroppen återhämtar sig från pass nummer ett, kanske detta ger den ökade tröttheten?

Eller är det så enkelt att riktig cykling kräver mer av kroppen och alla dess sinnen att det tröttar ut en mer än vad trainerpass någonsin kan göra? När man kör efter landsvägar i olika väder och vindförhållanden så får betydligt fler sinnen jobba för att hålla en upprätt, än när man sitter på en trainer.
Att stå ut med att sitta på trainern en längre tid kräver starkt pannben, men det är en annan sak.

Så, vad mer kan orsaka den ökade tröttheten som uppstår av pendling?

Pendling i medvind.

Jag var jättenöjd för ett par dagar sedan när pendlingen tog knappt en timme. Idag med halv storm i ryggen så satte jag årets hittills snabbaste tid. 

45min 9 sek. 24,7km/h i snitt.
 

140310.JPG

Summering av föregående träningsvecka:

Total träningstid, 11:20.  TSS:566
Cykeltid: 10:20. Tre dagar pendling, två intervall och ett långpass. 
Styrketräning: 1 tim.

Snö på morgonen = humörboost.

Att vägen är vit när jag startar min cykelpendling till jobbet gör massor för mitt humör resten av dagen. Inget slask, Inget regn. bara en vit väg som leder en framåt.

Fast lagom när jag kommer ner till OK, brukar snön vara bortkörd från vägbanan, och som det har varit nu den senaste tiden så breder slasket ut sig, tyvärr.
Det gäller att inte glömma att dagen i alla fall startade bra(måndag till trots).

DSCN0624.JPG

Det man inte har i huvudet...

Igår försökte jag hela dagen att påminna att jag skulle svänga förbi OK på vägen hem och köpa grädde till sonens tårta.

Väl uppe på cykeln var detta som bortblåst. Körde på efter arvidsjaurvägen och valde att köra hela vägen upp till lillsöder. en snabbare väg hem, som inte leder förbi OK. 100 meter innan jag jag är hemma kommer jag på mig så då är det bara att vända cykel och köra de 6 extra km ToR till OK.

Så har man det inte i huvudet, får man ha det i benen. 

Morgonpendling

Äntligen börjar pendlingstiderna att krypa under timmen. Rätt isfria vägar gör att jag vågar köra med högre lufttryck i däcken för att det ska rulla lättare. Vilket märks direkt.
Ett stort bonus är att man kan köra mer avslappnat nu när isen nästan är helt borta från väggrenen på arvidsjaursvägen. Känns inte som att man kör med livet som insats längre.

Att det dessutom är ljust när man startar på morgonen gör mycket för humöret. Några veckor till så är det nog ljust när man ska hem också.

28_2 tripp.JPG