Cx = fler vägval.

Bestämde mig för ett par dagar sedan att ta en tur med linjecykeln. Rullade ut hemifrån för att cykla ca 2 timmar och jag ångrade mig redan efter ett par km.
Jag skulle ha tagit min CX istället.
Visst vädret var helt ok och cykeln rullade lika lätt som vanligt, särskilt som det inte var någon vind att tala om. Det som störde mig var alla små grusvägar som jag såg slingra sig bort från asfalten. Jag kom hela tiden på mig att tänka: vart leder den vägen tro.




Så nästa gång tar jag min CX om jag bara ska ut och rulla för nöjets skull.

Testdag.

Hade inte tänkt mig att köra några lopp i år utan bara cykla för nöjets skull. Och efter ett par tunga dagar i sadeln så tänkte jag kolla hur mycket jag har tappat sedan ifjol.

Så igår kväll så laddade jag lite musik i min ipod och gjorde klart för ett ftp-test. 

Första känslan var: shit vad tungt.  Jag hade helt glömt hur jobbigt testet var att utföra.

slutresultatet var inte helt oväntat att jag har backat 6% i effekt och ökat 5% i vikt. Önskar att förhållandet hade varit det omvända. Men för det krävs det mer träning.  

Orkar jag med det? Är det värt insatsen?

Tror att jag kommer att fortsätta njuta av turer på asfalt eller i skogen och ha så trevligt jag kan på två hjul. 

 

Roligt med grusvägar.

Tog en tur för ett par dagar sedan. Efter ett tips av daniel berggren om lite längre sträckor av grusvägar. Vilket lät är perfekt för min CX.
Jag startade med lite asfalt på väg upp mot stockbäcken, väl där så tog jag in på grusvägen mot  kalamark.
 

DSCN2432.JPG

Bäst att ta en bild på sig själv medan jag har ork, och inte är allt för plågad.

 

På väg upp mot stockbäcken. Kölnbacken är kanske inte bästa sättet att värma upp på, men när man som jag bor precis nedanför så är det bara att digga läget.

Lagom varm efter att ha kört uppför kölnbacken så får jag lite andrum i stockbäcken innan det är dags att svänga in på grusvägen mot kalamark, och mer backar.

Nu har även vägen runt kalamark torkat upp och har blivit isfri, även om det fortfarande finns lite snö kvar på sida ställen.

 

Så var det dags.
På väg ner från kalamark så var det dags att undersöka nya vägar.

 

Undrar hur vägarna här inne är...

 

DSCN2442.JPG

Visade sig att kung bore käpade ännu hårdare här för att behålla greppet.

Annars var det riktigt trevliga skogsvägar, lite blött på sina ställen.

DSCN2445.JPG

Ca 50 meter långt vattendrag. Misstog mig på djupet vid ett par tillfällen så pedaler/skor åkte ner i vattnet när jag trampade försiktigt genom vattnet.

DSCN2446.JPG

Tänkte jag skulle prova ta en bild när jag cyklade genom vattnet. Men jag blev varse det dåraktiga i det, när jag höll på att tappa både kameran och balansen. Som tur jag lyckades jag behålla bägge.

DSCN2447.JPG

En helt rak grusväg som avslutas med en backe i fjärran är inte det minsta tilltalande efter att ha kört roliga böljande skogsvägar, hade jag inte haft jävre som delmål för dagen så hade jag vänt om direkt.

Fast även denna tråkiga raka väg gav sig till slut och jag kom ut i "testbacken" bortanför hemmingsmark. Så nu var det bara att cykla en kort bit asfalt upp tills det var dags att svänga in på nästa grussträcka som skulle ta mig mig till jävre.

DSCN2449.JPG

Finnträskvägen är inte den roligaste, lite för rak för min smak. Däremot så verkar det finnas ganska många avtagsvägar att undersöka vid ett senare tillfälle.
Helt slut i axlarna kom jag till slut fram till jävre. Från mig till jävre blev det 5 mil varav 4,5 var grus/skogsvägar, inte illa. 
Nu var det bara hemresan kvar. Istället för att köra samma väg tillbaka så tog jag den enkla vägen hem. Asfalten via hemmingsmark/blåsmark. Helt enkelt skulle det inte riktigt bli, eftersom jag hade rejäl motvind hela vägen hem.
Inga bilder här, jag var alltför trött för för att orka plocka fram kameran

 

Jag är riktigt nöjd med hur cykeln fungerar.


Tack daniel berggren för tipset av väg.

Skor för svensk sommar?

Efter förra årets rekordsommar så känns det som att vi kommer att få en betydligt kallare sommar nu i år. Så då är det läge att jaga rätt på lite skor.
Jag har länge varit på jakt efter ett par skor för främst vår/höstcykling. Som alla känner till så är vår höst och vår lika med vinter i resten av europa.
För när det blir dags för vintercykling och många minusgrader så är det plattisar och skoterskor som gäller för mig. LIte feg vad gäller kombinationen spd, snömod, spårig vägbanor och bilar.

Så min vana trogen så har jag sökt på nätet efter skor till vettigt pris. Efter ett antal månader utan att hitta något vettigt till bra pris så dök till slut dessa upp på e-bay.
Min tanke vid auktionshandel är alltid att jag anger vad som är mitt maxpris och sedan tittar jag inte hur det går innan auktionen är klar. Allt för att undvika att ryckas med i auktioner och överbetala en vara.
Jag hade självklart kollat vad som sades på olika forum om aktuell skomodell och överallt så ansågs de vara små i storlekarna och att bäst är att ta minst en storlek större än vad man har normalt. Men när man bjuder på en vara är det svårt att välja storlek. Aktuell storlek var42, vilket är min normala skostorlek. Så jag satte ett lågt maxpris.
Kors i taket, jag vann. 

Så nu var det bara vänta och hålla tummarna att de skulle passa.  Igår fick jag äntligen beskedet att ett paket fanns att hämta. 

image.jpg

Väl hemma med paketet i famn så var det dags att se om jag hade blivit lurad,  gjort ett kap eller om jag skulle bli tvingad att sälja skorna vidare...

Skorna som jag hade vunnit var ett par LAKE MXZ 303.

Otroligt nog så passade skorna.

Det är klart, jag kommer inte att kunna ha massor med sockar i dem, men det var aldrig tanken från början. Sedan väger de ganska mycket, men å andra sidan behöver jag inte använda skoöverdrag. Till skillnad mot många andra skor så tror jag att dessa blir skönare med tiden. Det är en skinnsko med en rejäl vibram sula, och skinnet kommer säkert att forma sig mer efter fötterna vad tiden lider.

Jag har inte hunnit cykla med skorna ännu, och jag hoppas att jag inte kommer att behöva göra det heller innan hösten kommer.
 

image.jpg

För en sommar som kräver liknande skor vid cykelturer vore tragiskt.

Stigfinnade som delvis uteblev.

Igår hade jag planerat att ta en tur  upp mot älvsbyn och försöka hitta lite nya grusvägar att köra. Allt startade förträffligt. Kontrollerade att min CX klar och laddade in en ljudbok att lyssna på under resan(The Climb, handlar om chris froome), tog även en flaska vatten med mig.

Med solen i ryggen men tyvärr vinden i ansiktet så rullade de första milen på.
Lagom när jag kommer till brattknabben blir jag alltid lika nyfiken hur man tänker när man har en kanon som trädgårdsdekoration. Eller är den tänkt att skrämma bort alltför nyfikna besökare.

DSCN2396.JPG

I breattknabben övergår vägen också i grusväg. Tyvärr så är var den ganska blöt=sugig. Jag har inte på dessa turer någon ambition att köra fort. Utan jag är mest bara ute för att det är skönt att cykla.

Jag hade på kartan hittat en genväg mellan denna väg och sikforsvägen som jag tänkte prova. Så jag hade programmerat min Garmin så att jag inte skulle missa var det var dags att svänga in i skogen.

DSCN2398.JPG

Det är för det här jag har skaffat mig en CX. Att slippa vara beroende av asfalt.
Vägen var vad jag främst kan kalla en slingrig skogsbilväg, bestående av alla möjliga typer underlag Bergkross/grus/jord/lera. Klart njutbart.

DSCN2399.JPG

Väl ute på andra sidan så blev det blandat grus och asfalt ner till tvärån, där jag hade tänkt svänga in igen.

Efter ca 500 meter in på en mindre grusväg var det bara att vända. För min tänkta väg var tydligen en sommarväg, och den var ännu packade med snö. Jag orkade inte undersöka hur långt snötäcket sträckte sig. Så resten av resan blev den vanliga blandningen av grus/asfalt som vägen erbjuder mellan tvärån/långnäs. Turligt nog hade jag vinden i ryggen på den här sträcken. Min energy började så sakta tryta.
Jag har alltid med mig en bar för dessa längre turer, men jag tror nog att jag får börja ta med mig två.
Vore dumt att gå helt tom ute i skogen.

Jag tar gärna emot tips på fler grusvägar/stigar som passar en CX inom Piteå kommun.
 

 

Byggd på känsla. eller cx vs linje

Hade en del funderingar hur mycket som skiljer mellan min cx och min linjecykel. Så jag ställde upp cyklarna bredvid varandra för en direkt jämförelse. 

Tydligt är direkt att sadelhöjden är densamma. Visst att sadeln är lite högre på min cx men samtidigt sitter vevpartiet lite högre från marken.

image.jpg

Bromshandtagen hamnade nästan exakt i samma höjd. vilket innebär att faktiskt drop på min cx är större än på min linjecykel. 

Hmm, får troligen flippa runt styrstammen och kanske skaffa en sadelstolpe utan setback. Samtidigt så kommer den här cykeln att få tjäna som pendlare/träningscykel.  Jag kommer dock att vänta tills jag har provat köra cykeln i ordentlig terräng.

image.jpg

Den "största" skillnaden i geometrin mellan dessa två cyklar är höjden på styret.  

Det mest slående är att jag ställde in den här cykeln på känn under ett par turer. Så jag är nog mer präglad av den tidigare cykeln än jag trodde.  

Samtidigt ser jag ingen poäng att ändra något bara för att.  

image.jpg

CX-bygget är nu klart.

Jag har ett tag nu velat bygga ihop CX, och eftersom jag hade en hel del liggande på mina hyllor så skulle det inte bli så kostsamt.

Tidigt bestämde jag mig för att köra med canti-bromsar och 130mm baknav. Detta för att kunna nyttja mitt powertaphjul och även att kunna köra med landsvägshjulen vid pendling.

 

DSCN2222.JPG

 

Efter en tid sökande så hittade jag en Boardman CX PRo ram i rätt storlek till rätt pris.

Försökte en tid att hitta en riktigt Boardman framgaffel, men det visade sig att de var både svåra att få tag på och de jag hittade var vansinnigt dyra.

Så det var bara att hitta ett alternativ...

Hade tur och hittade en Fuji  FCT330 framgaffel, som passade PRECIS i ramen. Gaffellängd VS Styrrörets längd var så precis att jag fick lov och välja styrstam med omsorg. Vissa märken på styrstammar (tyvärr några som jag hade hemma) är för höga vid infästningen mot gaffeln så de  gick inte att montera. Skam den som ger sig. Hittade till slut en som passade både i längd och i höjd.

Eftersom färgerna inte passade mot ramen så blev det till att matta ner lackeringen och måla framgaffeln neutralt svart.

Nu när det börjar likna en cykel så blev det dags att plundra hyllorna...

Först att monteras blev vevpartiet: Fsa Gossamer compact, tyvärr med landsvägsutväxling 50/34.
Tack Jan för lån av pressverktyg.
Sedan monterades en Shimano 600 framväxel. Den satt tidigare på min ZIPP ram, så jag vet inte hur sliten den är, men det lär nog visa sig.

 

En Specialized Romin sadel placerade på en FSA SLK carbon sadelstolpe. Passade även på att montera dit ett baklyse.

 

Ett par hjul som tidigare har suttit på min linjecykel monterades. (Planet X model B). 
Kassetten som monterade kom från Daniel. Tack.

 

Även ett par Ultegra bromsar som jag hade liggande monteras.

DSCN2295.JPG

Det sista som monterades från hyllorna var ett originalstyre  från min giant linjehoj. Jag hade nog hellre monterat ett compact styre, men det här får duga för nu.
Problemet med det här styret är att det har nog så mycket drop från toppen till bromshandtagen.

Jag kanske senare försöker hitta samma typ av styre som jag har på linjecykeln.

Även ett par 105 växelreglage fick ta plats.

DSCN2371.JPG

 

Nu när jag hade tömt det som fanns på mina hyllor så var det dags att lägga in en beställning på några saker som saknades för att kunna göra den klar.

En Shimano 5701 bakväxel.

Två däck Continental CycloCross Race 700x35C med tillhörande slangar.

Styrlinda och vajrar och höljen och en kedja.

SKS longboard skärmar.

 

 

Så när nu äntligen är klar med cykeln och har testat den ett par vändor på asfalt så var det dags att testa lite gruskörning.

 

Tog en  tur runt kalamark, vilket från mig blir ca 3,5 mil. En alldeles lagom tur som brukar ta ca 100 minuter.

Ett par saker insåg jag behöver åtgärdas.
För långa kabelhöljen. De tog i händerna när jag håll på toppen av styret.
Lite skrammel från framskärmen, behöver tajta ihop fästena lite bättre.
En sista justering av framväxeln, hade satt yttre stoppen onödigt långt in, så det blev lite svårt att växla upp i vissa lägen.

Utöver det så är jag väldigt nöjd med cykeln. Kanske behöver montera extra bromshandtag senare.

Fick även se både renar och tranor på vägen runt kalamark,  en väg som var rejält sugig på sina ställen.
Skärmarna fungerade också över förväntan. Trodde att mer smuts skulle passera sidorna än vad som blev fallet. Fast jag kommer nog att byta de små kompis/egolapparna som är standard mot några större egen tillverkade.
 

Ett är säkert, jag kommer att cykla mer på mixade underlag. Finns mycket fina grusvägar/skogsstigar som är som gjorda för en CX.