Nytt träningsår.

Nu är det officiellt.
Körde ett test igår kväll för att kunna ställa in mina effektzoner inför vinterns trainerpass. Vet inte hur mycket träning det kommer att bli i vinter, men nu vet jag hur pass tungt jag ska köra.

Funderade länge på vilken typ av test jag skulle köra, antingen ett standard FTP 20 min eller ett MAP test.

Problemet med ett standard FTP test innehåller ett moment 22.
I ett standard FTP test ska jag köra så hårt du kan i 20 minuter. HUR gör man det när man inte vet hur hårt man kan köra? 
Tar man i för mycket, så kommer man att hamna i väggen och resultat blir tokigt.
Tar man i för lite och kör lite safe för att orka helat iden, då kanske man lämnar för mycket kvar i tanken vilket också ger ett tokigt resultat.

Så det fick bli ett MAP-test.
Detta test tar bort problemet som finns med 20 min testet. Jag behöver inte gissa vid starten vilken effekt jag tror kommer att orka hålla.
För här startar jag efter uppvärmning och lite pulshöjare på 200W och kör en minut, sedan ökas effekten med 25W varje minut till man inte orkar hålla aktuell effekt en HEL minut. efter nervarvning så tar jag bästa minuten från detta test och tar det gånger 0,75, för att få fram ett uppskattat FTP.
Korrelationen mellan MAP-värdet och FTP kan självklart variera. Men eftersom flera källor har angett att FTP-värdet oftast ligger mellan 0,72-0,77% av MAP testet, så kör jag på 0,75.

Så hur gick då testet. Tja jag fick ett 1 minut max värde på 276W vilket ger 276*0,75=207W.
Om det här är rätt eller fel återstår att se. Viktigast för mig är att testet är enkelt att göra om och om igen, och jag har ett värde som jag kan jämföra med framtida tester.

Jag kommer att göra en vanligt FTP-test senare för att se skillnaden.