CX-bygget är nu klart.

Jag har ett tag nu velat bygga ihop CX, och eftersom jag hade en hel del liggande på mina hyllor så skulle det inte bli så kostsamt.

Tidigt bestämde jag mig för att köra med canti-bromsar och 130mm baknav. Detta för att kunna nyttja mitt powertaphjul och även att kunna köra med landsvägshjulen vid pendling.

 

DSCN2222.JPG

 

Efter en tid sökande så hittade jag en Boardman CX PRo ram i rätt storlek till rätt pris.

Försökte en tid att hitta en riktigt Boardman framgaffel, men det visade sig att de var både svåra att få tag på och de jag hittade var vansinnigt dyra.

Så det var bara att hitta ett alternativ...

Hade tur och hittade en Fuji  FCT330 framgaffel, som passade PRECIS i ramen. Gaffellängd VS Styrrörets längd var så precis att jag fick lov och välja styrstam med omsorg. Vissa märken på styrstammar (tyvärr några som jag hade hemma) är för höga vid infästningen mot gaffeln så de  gick inte att montera. Skam den som ger sig. Hittade till slut en som passade både i längd och i höjd.

Eftersom färgerna inte passade mot ramen så blev det till att matta ner lackeringen och måla framgaffeln neutralt svart.

Nu när det börjar likna en cykel så blev det dags att plundra hyllorna...

Först att monteras blev vevpartiet: Fsa Gossamer compact, tyvärr med landsvägsutväxling 50/34.
Tack Jan för lån av pressverktyg.
Sedan monterades en Shimano 600 framväxel. Den satt tidigare på min ZIPP ram, så jag vet inte hur sliten den är, men det lär nog visa sig.

 

En Specialized Romin sadel placerade på en FSA SLK carbon sadelstolpe. Passade även på att montera dit ett baklyse.

 

Ett par hjul som tidigare har suttit på min linjecykel monterades. (Planet X model B). 
Kassetten som monterade kom från Daniel. Tack.

 

Även ett par Ultegra bromsar som jag hade liggande monteras.

DSCN2295.JPG

Det sista som monterades från hyllorna var ett originalstyre  från min giant linjehoj. Jag hade nog hellre monterat ett compact styre, men det här får duga för nu.
Problemet med det här styret är att det har nog så mycket drop från toppen till bromshandtagen.

Jag kanske senare försöker hitta samma typ av styre som jag har på linjecykeln.

Även ett par 105 växelreglage fick ta plats.

DSCN2371.JPG

 

Nu när jag hade tömt det som fanns på mina hyllor så var det dags att lägga in en beställning på några saker som saknades för att kunna göra den klar.

En Shimano 5701 bakväxel.

Två däck Continental CycloCross Race 700x35C med tillhörande slangar.

Styrlinda och vajrar och höljen och en kedja.

SKS longboard skärmar.

 

 

Så när nu äntligen är klar med cykeln och har testat den ett par vändor på asfalt så var det dags att testa lite gruskörning.

 

Tog en  tur runt kalamark, vilket från mig blir ca 3,5 mil. En alldeles lagom tur som brukar ta ca 100 minuter.

Ett par saker insåg jag behöver åtgärdas.
För långa kabelhöljen. De tog i händerna när jag håll på toppen av styret.
Lite skrammel från framskärmen, behöver tajta ihop fästena lite bättre.
En sista justering av framväxeln, hade satt yttre stoppen onödigt långt in, så det blev lite svårt att växla upp i vissa lägen.

Utöver det så är jag väldigt nöjd med cykeln. Kanske behöver montera extra bromshandtag senare.

Fick även se både renar och tranor på vägen runt kalamark,  en väg som var rejält sugig på sina ställen.
Skärmarna fungerade också över förväntan. Trodde att mer smuts skulle passera sidorna än vad som blev fallet. Fast jag kommer nog att byta de små kompis/egolapparna som är standard mot några större egen tillverkade.
 

Ett är säkert, jag kommer att cykla mer på mixade underlag. Finns mycket fina grusvägar/skogsstigar som är som gjorda för en CX.