Lugnt gruspass.

Jag hade tänkt att jag skulle slå två flugor i en smäll. Lite mil i benen samtidigt som jag skulle testa den nya utväxlingen. TIdigare har jag kört min CX med 12-27 men nu tänkte jag prova med en 12-30. Allt för att kunna köra lite mer mtb-stigar.

Jag bytte samtidigt däck. Från continethal cyclocross speed som är 35mm breda till VIttoria Cross XN Pro som bara är 31mm.  Tänkte att jag skulle prova ett par mer lättrullade däck eftersom jag kommer att köra med den här cykeln resten av säsongen, även på asfalt.

På asfalt rullade dessa däck klart bättre, kändes nästan som att cykla på linjecykeln. Så långt allt väl.
Tyvärr varade inte den känslan särskilt länge.
Väl inne på skogsvägarna så kändes däcken både stötiga och spåriga. Vilket innebär att jag inte kunde slappna av på samma sätt som jag brukar. Ska prova ett par vändor till, men som jag ser det nu så blir det att köpa tillbaka Contis cyclocross speed till nästa säsong.

Tempot blev klart lägre än jag hade tänkt mig från början. Jag hade även under detta pass väldigt svårt att få upp pulsen. Önskar att jag hade haft kvar effektmätaren på denna tur, för jag tror att min effekt låg klart högre än vad mina pulszoner anger.
Jag har tittat lite på tidigare turer och jag har hittat stora avvikelser mellan puls och effekt på de turer som jag kört, vilket i och för sig inte är konstigt.

Första delen av turen i skogen dvs. från kalamarksvägen tills jag kom ut på asfalten mot brännland var riktigt fin för CX. Resten blev av sträckan ut till arvidsjaursvägen blev nog så tråkig. Långa raksträckor i motlut och rak motvind är inte det roligaste jag vet.

Så för att summera. Utväxlingen fungerade, även om det saknades korta branta backar på den här turen, vilket var orsaken till att jag bytte. Jag kommer även att byta klingorna fram snart till 46/36. Vilket jag hoppas kommer att innebära att jag kan använda den stora klingan mer, samtidigt som jag ändå får lite lättare lägsta växel.