Cykelträning i vårsolen.

Idag var en av de bästa dagarna på länge, så för att nyttja denna dag så åkte barnens cyklar fram. De fixade en massa olika övningar bla, balansträning, långsam cykling, serpentinbana, trackstand osv.  Först efter ett par timmar var de belåtna.  

DSCN0844[1].JPG

Själv så passade jag på att ta en tur till affären med min packcykel. Känns lite annorlunda att kunna handla fyra påsar med mat och slippa ha en tung ryggsäck på ryggen eller ha påsarna hängande från styret. Vilket alltid sker med livet som insats.

Att det går tungt när man ska hem med all vikt i den svaga uppförsbacken är ingen direkt överraskning. Xtracyclen med väskor väger kanske 12-15kilo lägg till 15-20kilo mat, så blir det en del att rulla fram. Särskilt när jag de två senaste dagarna har kört två hårda intervallpass.

Det är bra träning och nyttigt att träning sig att cykla med vikt för snart så kommer de dynorna jag har beställt och då ska jag prova att hämta barnen från dagis och skola.

Då snackar vi en lastvikt på ca 45 kilo plus deras väskor.  Blir bra benstyrkepass det. om jag klarar det vill säga. 

Xtracyclebygget påbörjas

Nu är materialvalet avgjort. Det fick bli aluminium. Jag stod och valde länge mellan att bygga från en äldre stålram eller min nuvarande pendlingcykel. Och det blev pendlingscykeln  som fick bli donator.

Insåg under tiden jag funderade att det var detsamma att bygga på den cykel jag kör med nu, eftersom jag trivs med sittställningen.

Så det var bara att strippa bakdelen på cykeln, för att förlängningen av cykeln skulle gå att montera.

 Testmontering.

Testmontering.

 Fortfarande vinterdäck på.
 Den blir lång, och tung.

Den blir lång, och tung.

Det mesta av montering gick utan problem, saknade en lång bromsvajer till bakbromsen, och två låsningar till pakethållaren, men det är snart dags för en testtur.

Paket...

Paketet har äntligen anlänt.

 Äntligen.

Äntligen.

 Inspektion

Inspektion

 Genomgång av innehållet.

Genomgång av innehållet.

Blir att bygga i helgen, hoppas jag har alla delar. Troligen saknar jag en lång bromsvajer till bakbromsens nya placering. 

Fortfarande svag.

 Övervägde en kort stund igår att cykla till jobbet, men jag kom snabbt på andra tankar när jag skull gå upp till övervåningen och hämta cykeldatorn. Trappan kändes lång och brant.

Imorgon blir det ett pass för att smyga igång kroppen. Hoppas få två timmar i sadeln. 

En ljusning är ändå att mitt paket nu är i sverige. Det hinner det upp hit innan helgen. Har inte lyckats besluta mig om materialval ännu, men det ger sig.

Alla andra i familjen är friska, eller på bättringsvägen vilket känns bra, hoppas nu bara vi får fortsätta vara det resten av våren. 

För fler avbrott i träningen vill jag inte ha, för jag SKA sätta nytt PB på Rekordmilen i sommar. 

 

 

 

Vab och vilodag

Idag fick bli en riktig vilodag, har hostat mug ifenom två nätter i rad så kändes detbäst att ge kroppen en extra vilodag.

Det kommer nog att behövas sett till resten av veckans schema. Mycket att göra på jobbet, tuff träningsvecka, och några roliga privata aktiviteter.

Nu sova och ladda för en kall jobbpendling imorgon, ska inte glömma ansiktsmasken imorgon. Gjorde det misstaget i måndags. Min buff var stelfrusen efter halva sträcken, och då var det bara att packa ner den iryggan.

Is mot hals/ansikte gör mer skada än nytta.

Premiärtur på nya cykeln.

Sonen har längtat och längtat och idag så var det äntligen dags för premiärtur på den nya cykel som han fick när han fyllde år i februari.

Lite ovant utan fotbroms, men ett par vändor till så sitter det.

 Premiärtur.

Premiärtur.

Analys av vikt.

När jag började cykla på riktigt vilket skedde den 1/1 2012. Jag hade då köpt en billigare motionscykel för att kunna träna inomhus de dagar det var för kallt eller för dåligt väder för löpträning utomhus. På den tiden kunde jag välja vilka dagar jag skulle träna utomhus. Då kunde jag ta bilen och behövde inte cykelpendla.

Jag passade även på att ställa mig på vågen, inte för att jag tyckte jag hade särskilt mycket övervikt utan mest av nyfikenhet.

 

 Min vIktkurva från 2011-12-31 till idag.

Min vIktkurva från 2011-12-31 till idag.

Helt tydligt är att jag under åren dessa åren gjort ett ryck vad gäller kosten i början på varje år. Kanske är det effekten av mina nyårslöften . Jag har givit samma nyårslöfte de senaste åren och det är att jag ska försöka att bättra mig. Kanske är det just det som har gett resultat. Att jag faktiskt har försökt att tänkta på vad jag har gjort/vilket mat jag lagat och vad jag har stoppat i mig, och främst försökt undvika att göra saker av gammal vana.

Däremot har jag sett att min viktkurva hänger ihop med min träningsmängd. De månader som jag tränar mindre så planar kurvan ut. Det syns tydligt när man ser till förra sommaren då jag fick ryggskott strax efter Vätternrundan(Sub9) vilket gjorde att jag inte kunde träna på ett par månader.

Sedan under förra hösten fick jag epilepsi. Vilket också syns ovan, för då går kurvorna upp och ner. En direkt effekt av tröstätande samtidigt som jag var så trött på grund av bieffekterna av medicinen att jag inte orkade träna regelbundet och knappt orkade med pendlingen.
Bieffekterna av medicinen har alltmer avtagit, precis som läkaren sa att de skulle. Allteftersom hösten gick så har jag fått mer ork både till att träna och att pendla vilket återigen syns i kurvan.
Stor hjälp har jag fått av Stefan Lindbäck som nu under hösten har hjälpt mig att få struktur på min träning, vilket har gjort mycket för min träningsmotivation. Detta syns också i ovanstående kurva.

Intressant hur mycket av ens liv och ens beteende som går att utläsa från en enkel viktkurva.