Årets första pendlingscykling

Helt ärligt.

Jag har legat på latsidan nu under senare delen av hösten. Jag tappade farten under hösten, vet inte riktigt vad som hände. Troligen berodde det på stor osäkerhet vad gällde mina arbetsuppgifter. Men nog med ursäkter. Det kan bara bli bättre.

Så idag var det dags för årets första pendlingen.
Fast säga vad man vill. -15 som det var idag när jag for från jobbet känns precis på gränsen för vad jag tycker är ok. Sjunker temperaturen mer än så då sjunker även min motivation att ta cykeln till jobbet.  Det krävs så mycket kläder vid lägre temperatur. Sträckan som jag pendlar är 18k.8m lång, vilket ofta på vintern känns för långt. Hinner bli lite nerkyld på min väg till jobbet.

Sedan är det lite extra jobbigt nu med de dåligt plogade väggrenarna. Alla rännor som det blir på sidan av spåren där bilarna kör, samt alla snöblock som ligger i vägen gör cyklingen ibland vingligare än vanligt. vilket jag önskade att bilisterna tog hänsyn till.
Väldigt många bilister visar stor hänsyn när de passerar mig de antingen väntar bakom en vid möte eller så kör de om med STOR marginal, men vissa verkar tycka att 5sekunder av deras tid är mer värt än mitt liv.
På hemvägen idag var det en bil som skulle passera mig samtidigt som det kom ett möte, tror inte han gav mig mer än 10cm marginal.

Lösningen är kanske att köra mitt på vägen...

Få se om det blir att pendla imorgon tisdag också. Ska börja lite lugnt och bara köra tre dagar denna första vecka. Ska orka med lite annan träning också denna vecka. 

Fälgleverans

Är ett tag sedan jag skrev här, fokus har legat på andra saker. Många positiva saker har hänt sedan sist.

Först kommer jag att gå igenom lite saker som har hänt under veckorna som gått. Först ut är det en fälgleverans till en bekant som håller på med Fatbike. 
Hade själv tänkt att bygga upp en fatbike, men jag inser att jag inte har tid eller möjlighet för något mer bygge som det är just nu.
 

Misärpendling = första testet av nya jacka.

Jag har nu under vintern som har varit pendlat i min klubbjacka. Den har tjänat mig väl under vintern som har varit. Jag pendlar mest efter bilvägar och vill så långt det går synas väl, så att bilisterna ser mig i tid och kan hålla ut när de kör om mig. På vintern är belysning A och O för att synas väl och jag har lysen nog. Under våren och hösten syns inte lysen lika bra och är det svårare att lösa synligheten. Efter att ha sett de jackor som flera av mina klubbkollegor kör med (Gore jackor i färgen High Vis yellow) så har jag insett att det är nog svaret jag har sökt. Så efter att ha sökt runt på nätet ett tag efter en jacka, så hittade jag en för ett tag sedan och i veckan har den äntligen dykt upp.

 Gora Xenon 2.0 So

Gora Xenon 2.0 So

Under det första passen med jackan så var det bara sol, och i sådana förhållanden fungerar de flesta jackor. Till skillnad från imorse så blev inte fredagens hemfärd en tripp i solen. När jag startade från jobbet så sken solen. Jag skulle tyvärr inte vara kvar i staden, utan min destination låg i riktning mot de mörka molnen.

 Målet för dagens resa låg under de mörka molnen..

Målet för dagens resa låg under de mörka molnen..

Så kom då första riktiga testet av jackan. För på den 18km pendlingen hem så han jag uppleva allt från sol, hagel, blöt snö och regn.

 Hagelskur, som sedan blev blötsnö.

Hagelskur, som sedan blev blötsnö.

 Hagel är inte trevligt.

Hagel är inte trevligt.

Trevligare dagar har jag haft på cykeln, men jackan fungerade fint.

Styrkepass och hjärngympa

Blev att jobba idag, men säg den lycka som varar. Fick besked under dagen att dotten hade insjuknat, och eftersom frun är sjukskriven så blir det jag som få ta VAB. 

Verkar som om det blir att till bringa påsken i sjuksängen. 

I morse tänkte jag till och tog powertaphjulet från tempocykeln. Hade en tanke att jag skulle kunna köra kombinera dagens pendling med dagens träningspass. Styrkeintervaller stog det på schemat. 4*4min FTP+20%, 70 i kadens. Hade tidigare räknat ut att mer än fyra intervaller kräver en omplanering av min pendlingsrutt, och eftersom detta är första gången jag kör detta utomhus så börjar jag lite försiktigt.

Fy vilken hjärngympa det blev. Var ett par parametrar mer än normalt att hålla rätt på. Att hålla tiden på intervallerna samt rätt effekt och kadens i byig vind och mycket påsktrafik(stressade förare med breda släp fulla med skotrar och kälkar) är inte det lättaste insåg jag när jag kom hem. Lika slut i hjärnan som i benen.

Intressant var att jag brukar inte orka hålla mer än 10% över FTP på trainern, men nu orkade jag hålla mer än 20% över FTP.

Hoppas att jag kan köra intervallerna med klubben imorgon, men det beror helt på hur kry familjen har blivit. Egentligen står det syre-intervaller på schemat. Får se vad det blir.


Paket...

Paketet har äntligen anlänt.

 Äntligen.

Äntligen.

 Inspektion

Inspektion

 Genomgång av innehållet.

Genomgång av innehållet.

Blir att bygga i helgen, hoppas jag har alla delar. Troligen saknar jag en lång bromsvajer till bakbromsens nya placering. 

Tror jag skippar testet idag.

Det var tänkt att jag skulle samåka med min fru idag. 

Tyvärr så är hon förkyld och skulle stanna hemma idag.

Så det vara att klä på sig och rulla iväg till jobbet. Soligt och fint, men -11 grader. Huttrigt värre, de första kilometrarna.

De stora temperaturskillnaderna  gör pendlingen lite extra bökig nu på våren precis som på hösten. Det blir en massa kläder att släpa hem på eftermiddagarna.

Dagens oplanerade pendling gör att jag tveksam till att göra testet idag. Jag brukar vilja göra testerna efter en vilodag så att förutsättningarna är lika gång från gång. 

Eftersom frun troligen blir hemma även imorgon och skall bort på fredag så kommer jag nog att måsta skjuta upp testet till helgen.

Fysdag.

2 dm med snö dumpades över norrbotten natten till idag. Jag fick som alla andra starta dagen med att skotta. Blev inte att skotta hela infarten, bara nog för att frun skulle komma ut med bilen. Väl klar med snöskottandet så hade det slutat att snöa, så jag tog beslutet att ta cykeln till jobbet idag.

Kanske inte värdens bästa beslut.

Det var klart mycket spårigare efter arvidsjaursvägen än jag förställde mig att det skulle vara.  Väggrenen var tex inte plogad när jag startade hemifrån.

 Oplogade väggrenar är rätt ok,...

Att väggrenen är oplogad är normalt inget större problem. Största problemet att det är oplogat är att jag  behöver cykla mer ute i körfältet. Fördelen med det är att färre bilar tränger sig förbi en. Fast just idag så tyckte jag att att de flesta bilister körde väldigt omtänksamt.

Det jag är mest rädd för när jag cyklar är alltid fordon nummer två. För fordon nr: 2 får mycket kortare tid på sig att upptäck mig och köra om mig på ett säkert sätt, Särskilt om de ligger bakom en lastbil i snörök.

Just den här gången var det ingen bil efter.

 

Det är ganska skönt att komma in i Bergsviken och kunna nyttja cykelvägarna där.

 

Trots flera fysmoment denna morgon så lyckades jag klämma in ett gympass på lunchen.

Efter en lång dag där allt möjligt hade strulat i arbetet, så var det dags att trampa hemåt. Som jag satte mig på cykeln så kom det ännu mera nederbörd. Jag hem han jag uppleva vanligt snöfall, hagel och underkylt regn. Lätt att hålla sig för skratt på sådan pendelresor.

Det planerade långpasset imorgon kanske får bli på trainern. Vet inte om jag orkar utmana vädret mer den här veckan.